Historiaa

Järjestelmällinen opaskoirakoulutus alkoi Suomessa jo vuonna 1940.

Järjestelmällinen opaskoirien koulutus maassamme alkoi vuonna 1940 sotamarsalkka Mannerheimin aloitteesta hänen toimiessaan Suomen Punaisen Ristin puheenjohtajana.

Suomen Punaisen Ristin rahoittamana ja Ruotsin antaman asiantuntija-avun turvin ensimmäiset opaskoirat luovutettiin käyttöön talvisodassa näkönsä menettäneille sotasokeille syksyllä 1940.

Mallia Ruotsista

Ruotsissa opaskoirien koulutus oli alkanut pari vuotta aikaisemmin. Oppinsa ruotsalaiset saivat saksalaiselta opaskoirien kouluttajalta Fritz Dominickilta, jonka piti tulla myös Suomeen vuonna 1939 opettamaan opaskoirien koulutusta. Sota sotki kuitenkin suunnitelmat.

Kesällä 1940 ruotsalaiset lahjoittivat viisi puoliksi koulutettua saksanpaimenkoiraa Suomeen, ja niiden mukana tuli ruotsalainen kouluttaja Lars Svartengren opettamaan suomalaisille opaskoirien koulutusta ja yhteistyökoulutusta sotasokeiden kanssa. Koiria koulutettiin Hämeenlinnassa sijaitsevalta sotakoirakoululta käsin ja ensimmäiset yhteistyökurssit pidettiin Suomen Punaisen Ristin invalidikodissa Helsingissä.

Monia omistajia

Suomen Punainen Risti rahoitti opaskoirien koulutuksen useiden vuosien ajan. Kouluttajina toimivat Suomen Palveluskoiraliiton alaisuudessa toimivat sotakoirien kouluttajat. Koulutus tapahtui Helsingin poliisikoiralaitoksen Käpylän koiratarhalta ja Ikämies-suojeluskunnan Herttoniemessä sijaitsevalta harjoitusmajalta käsin.

Vähitellen opaskoirien koulutus siirtyi Sotasokeat ry:n ja Sotainvalidien Veljesliiton vastuulle. Vuonna 1947 valmistui ajanmukainen opaskoirakoulu Espoon Mäkkylään. Mäkkylän opaskoirakoulu toimi Sotainvalidien Veljesliiton ylläpitämänä vuoteen 1976, jolloin toimintaa jatkoi Opaskoirasäätiö. Opaskoirasäätiön alaisuudessa koulu oli vuoteen 1985, jolloin koulu siirtyi Näkövammaisten Keskusliitolle.

Opaskoirakoulu on sijainnut 1980-luvulta lähtien Vantaan Itä-Hakkilassa. Koulurakennus on uusittu muutaman kerran, 30-40 vuoden välein.

Uusi kennelrakennus

Uuteen kennelrakennukseen päästiin muuttamaan joulukuussa 2021. Rakennuksessa on tilat koulutuksessa oleville koirille, emokoirille ja pennuille sekä omalle klinikallemme ja Opvet-spermapankille. Olemme ylpeitä siitä, että uudet tilamme on suunniteltu ja rakennettu tarkoituksenmukaisiksi toimintaamme ja koirien hyvinvointia ajatellen.

Koirien hyvinvointia lisää myös oma klinikkamme, jossa tutussa paikassa koirista huolehtivat tutut asiantuntijat. Eläinlääkärikäynnit hoituvat mahdollisimman rennosti, kun klinikka on ollut osa pentuajan toimintaympäristöä.

Myös spermapankillamme on ajanmukaiset tilat uudessa rakennuksessa. Spermapankkimme palvelee oman jalostusohjelmamme lisäksi kasvattajia ja yksittäisiä koiranomistajia.

Meillä käy paljon vierailevia ryhmiä ja esittelemme mielellämme tilojamme ryhmille eri eläinalan toimijoita ja muita kiinnostuneita.