Tietoa sper­man­ke­ruus­ta

Pakastesperman käyttö tarjoaa vaihtoehtoja koiranjalostukseen ja auttaa rotujen geneettisen monimuotoisuuden ylläpitämisessä.
keltainen labradoripentu tulee kohti kuvaajaa männynoksa suussaan

Pakastetun sperman avulla nartun siementämiseen voidaan käyttää kaukanakin asuvaa urosta tai lupaavan uroksen spermaa voidaan pakastaa myöhempää käyttöä varten. Pakastesperma mahdollistaa ajassa taaksepäin palaamisen ja siten ”uuden” materiaalin tuomisen geenipooliin. Spermaa voidaan myös siirrättää vaivattomasti vaikka toiselle puolelle maailmaa.

Usein yhdestä spermankeruusta saatu ejakulaatti voidaan, tiheydestä ja laadusta riippuen, jakaa useammiksi siemennysannoksiksi. Näitä voidaan käyttää yksitellen, jättäen loput spermapankin varastoon odottamaan käyttöä. Nestemäiseen typpeen säilötty sperma säilyy muuttumattomana käytännössä ikuisesti (tai niin kauan kuin typpeä piisaa).

Keruu

Spermankeruun suorittaa aina pieneläinten lisääntymistieteeseen erikoistunut eläinlääkäri.

Keruutilanteessa käytetään houkuttimena juoksuaikaista narttua, koska näin saadun sperman määrä ja laatu ovat huomattavasti paremmat. OPVETilta on mahdollista lainata juoksuista narttua, mikäli asiakas ei pysty tuomaan omaa mukana. Selvitämme saatavuuden samalla viikolla, jolloin keruu tapahtuu. Jotkin urokset ovat hyvin tarkkoja nartun rodusta ja juoksun oikeasta ajankohdasta.

Keruu järjestetään yleensä aamupäiväksi, koska pakastusprosessi vie useamman tunnin aikaa. Yhdelle urokselle varataan puolen tunnin käyntiaika. Itse keruuseen kuluu harvoin niin kauan, mutta esimerkiksi uroksen ollessa ensikertalainen tai jos suunnitelmana on lähettää pakasteita erikoisvaatimusmaihin, tulee aikaa olla tarpeeksi asioiden läpi käymiseen.

Spermankeruu voidaan tietyin ehdoin tehdä kahdesti saman päivän aikana. Toiseen keruuseen varataan etukäteen toinen puolituntinen, varmistaen että uros saa vähintään tunnin palautumisaikaa keruiden välillä. Saman päivän aikana tehdystä toisesta keruusta on yleisesti ottaen mahdollista saada korkeintaan puolet ensimmäisen keruun määrästä, eli lähinnä täydennystä aiempiin olkiin.

Spermankeruun yhteydessä uroksen tunnistusmerkintä ja kivekset tarkastetaan. Sperman laatu ja määrä tutkitaan heti keruun jälkeen mikroskoopilla, ja tämän perusteella määritetään, kannattaako spermaa lähteä pakastamaan.