Siirry pääsisältöön
Opaskoirakoulun logo.

So­vel­tu­vuus­tes­taus

Opaskoirakoulu testaa järjestelmällisesti kaikki kasvattamansa koirat. Koirille tehdään myös perusteellinen terveystarkastus.
keltainen labradori kävelee määrätietoisesti eteenpäin valjaissa

Opaskoirakoulu testaa järjestelmällisesti kaikki kasvattamansa koirat. Kaikille koirille tehdään myös perusteellinen terveystarkastus: lonkat, kyynärpäät ja selät röntgenkuvataan ja silmät tutkitaan perinnöllisten sairauksien varalta.

Pentuohjelmassa olevat koirat kutsutaan soveltuvuustestiin Opaskoirakoululle noin 15 kuukauden iässä. Koirat asuvat kahden viikon mittaisen testijakson ajan Opaskoirakoulun koiratarhalla.

Alkuun koirien kanssa tehdään lenkkejä koiran ollessa hihnassa ja vähitellen myös valjaiden kanssa. Testissä kartoitetaan monipuolisesti muun muassa koiran suhtautumista toisiin koiriin, ihmisiin, liikenteeseen, liukkaisiin lattioihin ja portaisiin. Testin aikana arvioidaan myös koiran yhteistyö- ja työskentelyhalukkuutta sekä stressinsietokykyä.